دیسک مهره 5 و 6 گردن | علائم و درمان
نوشته شده توسط : همیار

مشکل و درد در دیسک مهره ی 5 و 6 گردن در بعضی از موارد افراد را برای انجام کارهای خود دچار مشکل می کند. در این مقاله در رابطه با تشخیص و درمان دیسک گردن صحبت شده است.

دیسک گردن چیست؟

دیسک گردنی یک پد جذب کننده و نرم است که بین مهره های ستون فقرات گردنی (گردن) قرار دارد. ستون فقرات گردنی از شش دیسک گردنی تشکیل شده است. با ساییدگی و پارگی طبیعی که همراه با پیری است، دیسک گردن ممکن است شروع به تحلیل رفتن کند، در حالی که برخی از بیماران حتی هیچ علائمی را تجربه نمی کنند.

وقتی دیسک آسیب می بیند، معمولاً به دلیل فرسودگی (تحلیل رفتن) یا به علت فتق دیسک، می تواند منجر به درد گردن در اثر التهاب یا اسپاسم عضلات شود. در موارد شدید، درد و بی حسی می تواند در بازوها ناشی از تحریک عصب یا آسیب ناشی از نیشگون گرفتن عصب رخ دهد.

مشکلات دیسک گردن چگونه بوجود می آید؟

نخاع با انتقال سیگنال ها از مغز به اعصاب محیطی به عنوان نقطه ارتباط سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند. هنگامی که مشکلات دیسک، مانند بیرون زدگی دیسک C5 و C6 در ستون فقرات گردنی رخ دهد، ممکن است بر ریشه های عصبی که در کنار نخاع هستند فشار وارد بیاید و این مساله می تواند منجر به بروز انواع علائم و مشکلاتی برای سلامتی شود. ما در این مقاله در برخی موارد برای راحتی، به جای عبارت دیسک C5 و C6 از عبارت دیسک مهره ی 5 و 6 گردن استفاده می کنیم.

اگر اخیرا در دیسک بین مهره های 5 و 6 گردن شما، بیماری دیسک برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است سوالاتی از قبیل موارد ذکر شده در زیر برای شما پیش آمده باشد:

  1. علائم رایج مرتبط با بیرون زدگی دیسک مهره های C5 و C6 چیست؟
  2. دیسک بیرون زده چگونه تشخیص داده می شود؟
  3. برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع چه کاری می توانم انجام دهم؟
  4. آیا دردی را تجربه خواهم کرد؟
  5. تفاوت بیرون زدگی دیسک با فتق دیسک چیست؟

در این مقاله، ما به پاسخ همه این سوالات و شرح موارد دیگر خواهیم پرداخت.

بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک؟

ابتدا تفاوت بیرون زدگی دیسک را با فتق دیسک مورد بررسی قرار می دهیم. اگر چه این کلمات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما در واقع متفاوت هستند.

در صورتی که یک پارگی یا قطع شدگی لایه محافظ دیسک در مجاورت نخاع وجود داشته باشد، این عارضه فتق دیسک در نظر گرفته می شود و هنگامی که هیچ پارگی یا قطع شدگی در لایه های محافظ دیسک در مجاورت نخاع وجود نداشته باشد، این عارضه را بیرون زدگی دیسک در نظر می گیرند. جا به جایی دیسک و پارگی دیسک هر دو نام های دیگری هستند که ممکن است به جای فتق دیسک به کار برده شوند.

درمان دیسک گردن

در حالی که مراقبت های غیر جراحی مانند NSAID ها، ورزش، فیزیوتراپی و عمل کایروپراکتیک ممکن است به طور کامل اثر علائم دیسک گردن تخریب شده را درمان کند، اما اگر درد به مرور، به چنین درمان های غیر جراحی پاسخ ندهد، جراحی گردن قابل ارزیابی است. درمان های غیر جراحی عبارتند از: 

-ماساژ درمانی، یک ماساژ آرام ممکن است با کمک به شل شدن عضلات، افزایش جریان خون و ایجاد آرامش، تا حدودی تسکین یابد. اگر ماساژ باعث بدتر شدن درد می شود، بلافاصله متوقف شوید.

-روش مناسب خوابیدن، به پشت بخوابید و زانوهای خود را خم کنید و یک بالش زیر سر و گردن برای حمایت قرار دهید. به آرامی سر خود را به جلو تکان دهید، انگار که میگویید “بله”. موقعیت را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید و سپس آرام باشید. 10 بار تکرار کنید. اگر با هر یک از این کشش ها احساس ناراحتی قابل توجهی کردید، بلافاصله متوقف شوید.

-فیزیوتراپی، تمریناتی را برای کشش عضلات گردن و به حداقل رساندن درد دیسک گردن ارائه می دهد.

-کاهش فعالیت، چرخش بیش از حد یا بلند شدن گردن ممکن است درد را در دوره بلافاصله پس از فتق دیسک افزایش دهد. پس فعالیت خود را به حداقل برسانید.

اگر درد ناشی از دیسک گردن بیش از 6 تا 12 هفته طول بکشد، یا اگر درد و ناتوانی شدید باشد، جراحی ستون فقرات می تواند گزینه مناسبی باشد. جراحی ستون فقرات برای دیسک فتق گردن به طور کلی بسیار قابل اعتماد است و می تواند با حداقل درد و عوارض پس از جراحی (اثرات ناخواسته) انجام شود.

ادامه ی مطلب و سایت منبع:/https://drabdolhoseinpour.com





:: برچسب‌ها: دیسک , دیسک گردن ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: